حق و عدالت

چطور اجرت المثل كارشناسی میشود ؟

چطور اجرت المثل كارشناسی میشود ؟

در قانونهای مرتبط با روابط بین همسران،فقط حقی كه بصورت انحصاری و مخصوص برای آقایان در نظر گرفته شده حق طلاق و حق ریا بر خانواده میباشد.این 2 موضوع بارها سبب اعتراض زنانی می‌شود كه با استناد به این دو حق، دین اسلام را دینی معرفی می‌كنند كه توجه چندانی به حق و حقوق زنان ندارد؛ اما كافی است به جزییات دیگر قوانین و شرع مراجعه كنیم تا دریابیم در دین اسلام تا چه اندازه توجه ویژه‌ای به حقوق زنان شده است.

یكی از حقوق ویژه اسلام برای زنان این است كه هیچ مردی نمی‌تواند تا وقتی تمامی حق و حقوق همسرش را پرداخت نكرده او را طلاق دهد. نكته جالب توجه این است كه هرچه تعداد سال های زندگی مشترك بیشتر باشد این حقوق نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل بسیاری از مردانی كه از روی هوی و هوس و بی‌هیچ دلیل منطقی قصد طلاق دادن همسر خود را دارند، از این مساله منصرف می‌شوند.

اجرت‌المثل نیز یكی از همان حقوق ویژه ای است كه شرع و قانون برای زنان در نظر گرفته است. پیمان حسن‌پور، كارشناس رسمی قوه قضاییه در تعریف ساده این موضوع می‌گوید: اجرت‌المثل یك بحث شرعی است. در شرع مقدس اسلام زن وظایف خاصی در زندگی زناشویی دارد كه توسط قانون و شرع برشمرده شده است. این وظایف شامل تمكین عام و تمكین خاص است. مطابق قانون به محض ازدواج، میان زوجین وظایف و تكالیفی برقرار می‌شود كه آنها باید نسبت به یكدیگر آن را انجام دهند. تمكین عام به معنی حضور زن در زندگی مشترك و عمل به وظایفی است كه شرع و قانون تعیین كرده است. مثلا زن شرعا نمی‌تواند بدون اجازه همسرش از خانه خارج شود. ادامه تحصیل و كار كردن زن در خارج از منزل نیز باید با اجازه شوهر باشد، هرچند در حال حاضر بسیاری از زنان این حقوق را در عقدنامه دریافت می‌كنند. تمكین خاص نیز به معنی عمل كردن زن به وظایف زناشویی است. حال اگر زن در طول زندگی مشترك و در خانه همسر خود كاری بجز این موارد را به دستور شوهر انجام دهد، مستحق پاداشی است كه به آن اجرت‌المثل گفته می‌شود.

حسن‌پور در توضیح كامل‌تری كه از این موضوع ارائه می‌كند بر مساله انجام دادن امور منزل به دستور شوهر تاكید می‌كند و در توضیح آن می‌گوید: زمانی كه زن و شوهری صاحب فرزند می‌شوند، اگر بخواهند برای نگهداری از فرزند خود پرستاری را به كار بگیرند این مساله مشمول هزینه است و باید دستمزدی به پرستار خود بدهند. در حال حاضر در شهری مانند تهران حداقل دستمزدی كه می‌تواند به صورت ماهانه برای نگهداری از كودك به پرستار پرداخت كرد، ماهانه 200 هزار تومان است. اگر همین زن و شوهر بخواهند برای انجام امور عادی منزل از قبیل آشپزی، نظافت و… فردی را استخدام كنند این مساله نیز مشمول هزینه است. چنین مواردی جزو وظایفی نیست كه به عهده زن باشد، اما ممكن است همسر او از وی تقاضا كند انجام چنین اموری را در منزل به عهده بگیرد. در چنین شرایطی اگر زمانی زن اجرت‌المثل خود را مطالبه كند، این موضوع كارشناسی و دستمزد این موارد محاسبه می‌شود. باید به این نكته نیز توجه داشت كه در كارشناسی هیچ گاه دستمزد یك پرستار یا یك خدمتكار خانه به شكل كامل برای زنان محاسبه نمی‌شود، زیرا فرض بر این است كه زن در قبال انجام كارها و حضور در خانه همسرش، از مزایایی مانند رفتن به مسافرت، دریافت هدیه و… نیز بهره برده و به همین دلیل نمی‌توان مانند یك خدمتكار عادی كه فقط حقوق گرفته و از مزایای دیگری محروم بوده، برخورد كرد؛ اما اگر زنی ثابت كند هنگام حضور در منزل همسرش هیچ گاه به مسافرت نرفته، همسرش برای او هیچ گاه هدیه‌ای نخریده و نفقه‌ای كه دریافت كرده نیز در حداقل ممكن بوده، چنین مساله‌ای نیز در بحث اجرت‌المثل او تاثیر دارد و سبب افزایش این مبلغ می‌شود.

با تصویب قانونی اجرت‌المثل تبدیل به دینی شد كه دیگر در هر زمانی قابل مطالبه است و حتی زن می‌تواند در زمان زندگی مشترك آن را طلب كندپرستاری از همسر در زمان بیماری نیز از دیگر مواردی است كه سبب می‌شود به زن اجرت‌المثل تعلق گیرد. ممكن است مردی پس از عمل جراحی برای طی كردن دوره درمان به منزل منتقل شود. در چنین شرایطی اگر او از همسرش تقاضا كند كه از او مراقبت كند، این مساله برای زن ایجاد حق می‌كند. شیر دادن به فرزند، بزرگ كردن كودكان، بردن كودكان به مدرسه، حضور در جلسه اولیا و مربیان، واكسن زدن كودكان، نگهداری از مادر شوهر به دستور شوهر، رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان و چند مورد دیگر از مواردی است كه به گفته حسن‌پور سبب ایجاد این حق می‌شود. باید به این نكته مهم توجه داشت كه قانون تنها زمانی این حق را برای زن محترم می‌شمارد كه او به دستور شوهر و بدون انتظار برای دریافت حق یا امتیازی این فعالیت‌ها را انجام داده باشد. به همین دلیل در دادگاه قضات همواره این را از زن می‌پرسند كه آیا از انجام این امور قصد دریافت دستمزد داشتید؟ آیا این كار را به میل و رضایت خود انجام دادید؟ اگر پاسخ زن به اینها مثبت باشد دیگر اجرت‌المثلی به او تعلق نخواهد گرفت، اما اگر زن بگوید این كارها را به دستور شوهرش انجام داده و از ابتدا قصد دریافت دستمزد نداشته این حق برای او ایجاد می‌شود.

چگونه دادخواست مطرح می‌شود؟

دادخواست الزام شوهر به پرداخت اجرت‌المثل ایام زندگی مشترك دادخواستی است كه به گفته پیمان حسن‌پور در دادگاه خانواده مطرح می‌شود؛ مانند تمامی دادخواست‌های حقوقی و شكایت‌های كیفری. در این مورد نیز فرد مدعی باید ادعای خود را ثابت كند. شهود در این نوع دادخواست نیز یكی از دلایل قوی اثبات دعوی هستند. علم قاضی نیز دلیلی دیگر بر اثبات این ادعاست.

نكته مهم قابل ذكر از نظر این كارشناس قوه قضاییه این است كه تا حدود 3 سال پیش اجرت‌المثل زمانی مطرح می‌شد كه مردی قصد داشت همسرش را طلاق بدهد. در چنین زمانی، مرد علاوه بر پرداخت مهریه، نفقه گذشته، نفقه ایام عده تا نیمی از دارایی كسب شده در زمان زندگی مشترك و دیگر حقوق واجب زن باید اجرت‌المثل او را نیز پرداخت می‌كرد، اما با تصویب قانونی، اجرت‌المثل تبدیل به دینی مانند مهریه شد كه دیگر در هر زمانی قابل مطالبه است و حتی زن می‌تواند در زمان زندگی مشترك با همسرش آن را طلب كند. حتی اگر زنی خود قصد طلاق داشته باشد و بتواند یكی از دلایلی كه منجر به طلاق می‌شود را اثبات كند باز هم مستحق اجرت‌المثل است. نكته دیگر این كه زن می‌تواند اجرت‌المثل تمام یا بخشی از ایام زندگی مشترك را مطالبه كند، مثلا اگر 20 سال زندگی مشترك با همسرش داشته می‌تواند در دادخواست خود بنویسد: «اجرت‌المثل ایام زندگی مشترك از ابتدای فروردین 1368 تا فروردین 1388 یا این كه از این مدت اجرت‌المثل 10 سال از زندگی مشترك را مطالبه كند.

با احضار مرد به دادگاه و تشكیل اولین جلسه، زن مدعی می‌شود در طول ایام زندگی مشترك كارهای زیادی در خانه همسرش انجام داده و چون این كارها به دستور همسرش بوده حالا او وجه معادل این فعالیت‌ها را می‌خواهد.

اگر در جلسه دادگاه مرد منكر این مساله شود، زن باید ادعای خود را ثابت كند. اگر مرد بپذیرد كه چنین فعالیت‌هایی از سوی همسرش و به دستور او انجام شده و حالا نیز قصد پرداخت دستمزد همسرش را دارد، برای تعیین مبلغ قابل پرداخت برای این فعالیت‌ها كه به شكل ماهانه محاسبه می‌شود، پرونده به كارشناس ارجاع داده می‌شود.

مطابق روال پرونده‌های نفقه گذشته، در این مورد نیز باید مبلغی به حساب كارشناس واریز شود. آن گونه كه پیمان حسن‌پور اشاره می‌كند، این مبلغ 50 هزار تومان است كه توسط قاضی تعیین و به حساب كارشناس واریز می‌شود. گاهی این مبلغ كمتر و گاهی نیز بیشتر از 50 هزار تومان است؛ البته تعیین مبلغ كارشناسی نیز مطابق یك جدول مشخص باید صورت گیرد، اما برخی قضات بدون توجه به این موضوع، حتی مبالغ كمتری حدود 25 هزار تومان را هم برای كارشناسی تعیین می‌كنند و با توجه به مشكلاتی كه برای كارشناسان در حین، قبل و بعد از رسیدگی به چنین پرونده‌هایی پیش می‌آید رقم بسیار ناچیزی است. حسن‌پور در این باره می‌گوید: كارشناسی اجرت‌المثل یكی از سخت‌ترین كارهایی است كه یك كارشناس قوه قضاییه انجام می‌دهد. در پرونده‌های این چنینی معمولا بعد از ابلاغ كارشناسی، مطالعه پرونده صورت می‌گیرد و طی یك هفته الی 10 روز كارشناس طی گفتگو با طرفین پرونده نظر نهایی خود را اعلام می‌كند. كارشناس در واقع به عنوان بازوی قاضی در چنین مواردی عمل می‌كند و با تحقیقات فراوان تلاش می‌كند به حقیقت دست پیدا كند. در چنین مواردی ممكن است قاضی وقت و حوصله گوش دادن به حرف‌های طولانی دو طرف و نیز تحقیق در خصوص این موضوع را نداشته باشد. به هرحال زنان تلاش می‌كنند در این باره به بیشترین پول دست پیدا كنند و مردان نیز تلاش می‌كنند كمترین میزان پول را بپردازند. گاهی متوجه می‌شویم میان حرف‌های دو طرف تناقض‌های زیادی وجود دارد و از این مرحله شكل تحقیقات جدی‌تر می‌شود و از راه‌های دیگری استفاده می‌كنیم تا به یقین برسیم. این راه‌ها تعداد محدودی است كه حكم «اسرار حرفه‌ای» را دارد و به همین دلیل قابل بیان نیست اما مثلا درخصوص یك پرونده، زنی مدعی بود كه سال‌هاست در خانه همسرش كار می‌كند و همیشه منزل او تمیز و پاكیزه است.

مرد كه مخالف چنین ادعایی بود، برای اثبات ادعای خود روزی از من دعوت كرد به شكل سرزده به خانه آنها برویم. چند دقیقه مانده به حضور در خانه، مرد با همسرش تماس گرفت و گفت با كارشناس قوه قضاییه پشت در خانه است. زمانی كه وارد خانه شدیم زن فرصت جمع و جور كردن منزل را نداشت و من با خانه‌ای

بشدت به هم ریخته و كثیف مواجه شدم. البته ممكن بود این وضعیت تنها مربوط به آن روز باشد و مثلا زن در سال‌های پیش زندگی مرتب و تمیزی داشته اما این مساله و نكات این چنینی برخی از شگردهای رسیدن به حقیقت درخصوص این نوع پرونده‌هاست كه در كارشناسی نهایی نیز موثر واقع می‌شود.

به گفته حسن‌پور پس از اعلام نظریه كارشناسی نیز اتفاق‌های مختلفی در انتظار كارشناس است. اتفاق‌هایی مانند تماس‌های تلفنی تشكرآمیز، تهدیدهای تلفنی، آه و ناله و نفرین و گاهی هم تشكر. قانون پیش‌بینی كرده پس از كارشناسی، ما به التفاوت هزینه كارشناسی اولیه با رقم واریز شده به حساب، به كارشناس پرداخت شود، اما این موضوعی است كه به گفته حسن‌پور گاهی با درخواست شفاهی كارشناسان قضات به آن توجه نمی‌كنند و به همین دلیل كارشناس از خیر مطالبه آن می‌گذرد و گاهی نیز قاضی با پذیرش این درخواست، دستور پرداخت هزینه واقعی كارشناسی را به طرفین پرونده می‌دهد.

ممكن است نظریه كارشناسی با اعتراض یكی از طرفین پرونده مواجه شود. در چنین موردی پرونده به هیات سه نفره ارجاع داده می‌شود. اگر نظریه این هیات نیز مورد قبول یكی از طرفین پرونده واقع نشود، پرونده قابلیت ارجاع به هیات پنج نفره و هیات هفت نفره را دارد. اما به گفته حسن‌پور، قاضی پرونده می‌تواند اگر در یكی از این مراحل احساس كند طرفین قصد طولانی كردن زمان دادرسی و تلف كردن وقت را دارند، كارشناسی را پس از نظریه هیات 5 نفره یا هیات 3 نفره متوقف كند و با بیان این‌كه شخصا به قناعت وجدانی رسیده، نظریه خود را صادر كند.

بد نیست بدانید این دین نیز مانند مهریه است و اگر مردی با طی مراحل قانونی محكوم به پرداخت اجرت‌المثل همسرش شود و آن را نپردازد، مطابق قانون زن می‌تواند تقاضای اعمال ماده دوی قانون محكومیت‌های مالی را بنماید و همسر خود را به عنوان مدیون به زندان بیندازد و مرد نیز تا زمانی كه این دین را نپردازد میهمان زندان خواهد بود. البته برای این مورد نیز مانند تمام محكومیت‌های مالی امكان طرح دادخواست اعسار و تقسیط وجود دارد كه این دادخواست نیز همان مسیری را طی می‌كند كه دادخواست مهریه طی خواهد كرد. البته بعد از صدور حكم اعسار نیز اگر زمانی مالی از مرد كشف شود، با معرفی زن مال مذكور توقیف می‌شود و با حكم دادگاه از محل آن مال شامل زمین، اتومبیل، خانه، وجه نقد و… بدهی مرد به همسرش پرداخت می‌شود.

چه زنانی اجرت‌المثل كمتری می‌گیرند؟

كارشناسی پرونده‌های اجرت‌المثل نیز مانند تمام امور حقوقی شامل فوت و فن‌های خاصی است كه كارشناسان با دقت به آن رسیدگی و آن را رعایت می‌كنند. مثلا برای زنان شاغل خارج از منزل همیشه اجرت‌المثل كمتری تعلق می‌گیرد. در قانون و شرع زن مالك دارایی و پولی است كه به دست می‌آورد و حال اگر با توافق شوهر او در خارج از منزل كار می‌كند، الزامی ندارد كه حتی یك ریال از درآمد خود را به همسرش بپردازد یا این‌كه در منزل خرج كند.

در بحث اجرت‌المثل نیز طبق گفته حسن‌پور وقتی زن بیرون از خانه شاغل باشد، طبیعتا وقت كمتری برای كارهای منزل می‌گذارد، هرچند ممكن است استثنا‌هایی وجود داشته باشد و زنی در عین اشتغال در خارج از منزل همه وظایف خود را انجام دهد؛ اما این فرض چندان منطقی نیست زیرا كار در منزل بر اساس وقت تنظیم می‌شود و زنی كه در ساعت 5 بعد از ظهر به خانه می‌رسد، نمی‌تواند مانند زنی كه از صبح در خانه است كار و فعالیت داشته باشد.

تحصیلات زن نیز مساله دیگری است كه در بحث اجرت‌المثل او موثر است. استدلال این نظریه نیز این است كه دستمزد یك پرستار با تحصیلات لیسانس بسیار بیش از دستمزد پرستاری با تحصیلات دیپلم است.

پایگاه اجتماعی، شوون زن، شغل پدر، محل زندگی در زمان مجردی و تحصیلات در زمان تجرد و بعد از ازدواج هم در افزایش میزان اجرت‌المثل تاثیر قابل‌توجهی دارد. نكته جالب این‌كه زنانی كه فقط خانه‌دار هستند در زمان كارشناسی اجرت‌المثل رقم‌های بهتری دریافت می‌كنند. تعداد فرزندان نیز از موارد موثر در كارشناسی اجرت‌المثل است. اگر فرزندان مادری دختر باشند، اجرت‌المثل كمتری به او تعلق می‌گیرد چون فرض بر این است كه در خانه دختر همیشه كمك حال مادر است حال آن كه در خصوص پسرها چنین مساله‌ای همیشگی نیست. اگر مادری فرزند خود را از شیر خود تغذیه كرده باشد نیز مشمول دریافت اجرت‌المثل بیشتری است. این‌كه زنی هنگام ازدواج، فرزند یا فرزندان قبلی همسرش از زن سابقش را نیز بزرگ كند، باز هم سبب افزایش میزان اجرت‌المثل زن می‌شود. ممكن است مردی بخشی از ایام زندگی خود را در ماموریت كاری خارج از كشور یا مثلا زندان گذرانده باشد. این مساله نیز در كاهش یا افزایش اجرت‌المثل موثر است. معمولا برای ایام عقد و زمانی كه زن در خانه پدرش است و با همسرش دچار مشكل می‌شود اجرت‌المثلی تعلق نمی‌گیرد. حسن‌پور می‌گوید تا به حال چنین پرونده‌ای به او ارجاع نشده كه علت احتمالی آن می‌تواند این باشد كه زندگی مشترك هنوز شكل نگرفته كه شوهر دستوری به همسرش بدهد. اجرت‌المثل مساله‌ای است كه سقف یا كف مشخصی ندارد و آن‌گونه كه پیمان حسن‌پور می‌گوید، آنچه او تاكنون كارشناسی كرده در كمترین میزان برای یك پرونده ماهانه 300 هزار تومان و در بیشترین رقم نیز ماهانه 800 هزار تومان بوده است. هرچند این ارقام ممكن است به دلیل مسائلی كه به آن اشاره شد بسیار بیشتر یا كمتر از این ارقام باشد.

شروط ضمن عقد و اجرت‌المثل

همسران می‌توانند در زمان عقد هر شرطی كه خلاف مقتضای عقد نباشد را در عقدنامه بگنجانند. یكی از موارد پیشنهادی می‌تواند مشخص كردن تكلیف اجرت‌المثل باشد. آنها می‌توانند شرط كنند كه مثلا زن برای انجام امور منزل به درخواست مرد ماهانه 100 هزار تومان دریافت كند. یا این كه شرط كنند اساسا چنین مبلغی هیچ گاه به زن پرداخت نمی‌شود و زن هم حق مطالبه ندارد.

در خارج از شكل قضایی زن و مرد می‌توانند برای دریافت و پرداخت این مبلغ با هم توافق داشته باشند. البته از لحاظ قضایی شرط پرداخت این مبلغ مطالبه زن است اما مرد می‌تواند با رضایت همسرش مثلا بابت اجرت‌المثل 30 سال زندگی مشترك بخشی از خانه‌اش را به نام همسرش كند. در چنین مواردی دریافت یك رسید كتبی از همسر می‌تواند از لحاظ حقوقی از بروز مشكلات بعدی و درخواست مجدد زوجه جلوگیری كند، اما اگر مردی با اجبار، تهدید یا تطمیع همسرش را وادار به امضای برگه‌ای كند و مثلا در قبال مبلغی مشخص او را وادار به صرف نظر كردن از اجرت‌المثل كند، این برگه از لحاظ حقوقی ارزشی ندارد.

نوشته های مشابه

‫35 دیدگاه ها

  1. كلا حرومتون باشه هيچ كس راضي نيست
    اينا رو دولت بايد بده كارشناسي براي دولته نه ما
    به ما هر چي بگن همونو پرداخت ميكنيم
    برا چقدرشم بايد پول بديم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حروم هموتون باشه

  2. اسلام دین ظریف و عمیق و پیچیده ایه. اما اجرت المثل به زنی که فوش خوار و مادر به شوهرش میده و تو مسایل شرعی از اون تمیکن می کنه فکر می کنی لازم الجراست. دست اخر تو دادگاه خودشو به موش مردگی می زنه و اون مرد بیچاره رو بدبخت تر می کنه.

    1. به والله به حق گفتی اگه قانونه پس چرا یطرفه است منکه خودم هم بیرون تا عصر کار کردم هم در غیاب همسر شاغل بابت مسافرتهای شغلی از بچه ها نگداری وبزرگ کردم غذا پختم سبزی پاک کرده ام لباسها را اطو کرده ام و…… پس اجرت المثل من چی آیا این است عدالت اسلامی وانسانی

  3. مگه زن برده مرده که هرکاری مرد میگه باید تمکین کنه؟؟؟ پس رای و نظر و تصمیم خودش چی؟؟ چرا فقط به زن به چشم یه کالا یا برده نگاه میکنین؟؟ آزاد باشین..آزاد

    1. معنی زندگی مشترک را هنوز نفهمیده اید که اگر بفهمیم خیلی از این حرفها معنی پیدا نمی کند

  4. سلام شما نحله مستحب رو واجب کردید و در دین خدا بدعت کردید . آیا در تاریخ تشیع و تسنن سراغ داریم که به جز مهریه و نفقه به زنان درکار خانه مزد ی بدهند ؟ آیا تمام قدما حق الناس می خوردند یک دفعه شما به حرمت اجر کار مسلم پی بردید ؟
    از رحمت خدا به دور باشید

    1. باسلام..این اجرت المثل بدعت نیست بلکه ندادنش بدعت هست چون از1400 سال پیش وجود داشته منتها شما نمیدانستید..

      1. سلام
        مثلا وکیل ایشان نگفتند نبوده فرمودن مستحب بوده نه واجب که شما واجبش کردین کمی مطالعه لطفا

  5. سلام مدت سه سال است همسر مردي شدم كه يك دختر ٨ ساله دارد دو سال ونيم در منزلي كه در مجردي خريده بودم ومال خودم بود همراه باتمام وسايل خانه كه همه از خودم بود بسر برديم ايشان وضع ماليه خوبي دارد ولي اپارتمان ماشين موتورسيكلت و حتي حسابهاي بانكيش باسم برادر و دخترش كرده است
    اكنون مدتي است به من نه پول توجيبي و نه هيچگونه خرجي نميده
    من بايد چكار كنم مدت ده ماه است در يك اتاق سرايداري در گوشه باغشون كه إرث خانواده است بدون كوچكترين امكاناتي بسر ميبرم نيازهاي جنسي مادي و معنوي مرا براورده نميكند بايد چكار كنم و چطور ثابت كنم كه اموالش بنام غير است

  6. خدا لعنت کنه کسانی که حرف مفت میزنند وبه خاطر دفاع از حقوق زن مرد ها رو بیچاره میکنند.
    چطور اونجا که شهید ثانی میگه: زن اگر تمکین نکنه در صورت ناشزه بودن مستحق تعزیر(شلاق و …)است اونجا چرا قانون اسلام اجرا نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟
    اما اگر مرد نفقه ندهد از مال مرد بدون اجازه(با دستور دادگاه) برداشت میکنند و حتی برای مرد بدبخت حکم زندان صادر میشه؟؟؟؟

  7. این دیگه چه دین مسخره ایه که به زن اجازه میده که به بچه ای که از شکمش بیرون آمده شیر نده ویا از پدر بچه پول بگیره؟؟؟؟خب اگه بابای بچه پول نداشت که به زن بده و زن هم همچنان لجبازی کرد و به بچه شیر نداد اون وقت تکلیف اون طفل معصوم چیه؟؟؟ اگه اون بچه به خاطر سوء تغذیه و یا به علت شدت گرسنگی فوت بشه اون وقت تکلیف چیه؟؟؟ کی باید جواب خون اون بچه رو بده؟؟؟؟؟؟

  8. اول سلام حسین آقا،هیچ مادری بابچه اش همچینکاری رونمیکنه
    اگه آقاپول نداره خرج زنوبچه اش روبده بهتره زن نگیره.بعدشم اگه مردپول نداشته باشه خوراک وغیره زنشوفراهم کنه زن شیرازکجابیاره بده به اون طفل معصوم؟بعدشم مردبایدچنان جوانمردباشه خانموشوراضی نگهداره تاباخوشی زندگی کنن وخانمهابخاطرظلمهایی که درحقشون میشه به مهریه واجرت المثل وغیره رومیارن نه ازسرخوشی .دین اسلام کاملترازاونه که کسی نقصی واردش کنه .

  9. با سلام ؛ پدر من در سال 90 فوت کرد مادر من در سال 45 با پدرم ازدواج کرد با مهریه 50000 ریال و 3 پسر پدرم را با سنین 8 و 6 و 4 ساله به همراه مادر بزرگم و عمه ام نگهداری کرد. مادرم 4 پسر دنیا آورد. حصر وراثت تنها یک هشتم از اموال پدرم را برای مادرم حکم داده است. آیا اجرت المثل برای مادرم قابل محاسبه است؟ حدود رقم آن چه مقدار میتواند باشد؟ روند اقدامات لازم چیست؟
    با تشکر

  10. با سلام به کارشناس محترم،
    سوالی داشتم در مورد اجرت المثل وسایل نقلیه شخصی سواری، اگر متوفی دارای یک دستگاه خودرو سواری شخصی باشد کهذبعد از فوت وی ، در خانه مانده باشد ، و به جز چند روزی یک مرتبه روشن کردن برای سالم ماندن باطری و چرخشذروغن در موتور ، کار دیگری با آن انجام نشده باشد ، آیا یکی با چند تن از وراث (پدر و مادر مرحوم) می‌توانند از همسر مرحوم تقاضای اجرت المثل وسیله نقلیه را داشته باشند؟
    با تشکر

  11. اجرت المثل توهین به شخصیت زن ومرد است این قانون توهین به انسانیته عده ای ندانم این قانون را تصویب کردند که مثل خوره به جان ملت افتاده اختلافات بین زن وشوهر را صد چندان کرده وقتی زنی میبیند علاوه بر مهریه نفقه توقیف اموال نحله مزخرف واز آن بدتر قانون عقب افتاده اجرت را خیلی سریع بدست می آورد این ثروت باد آورده را به دیدن قیافه شوهر بدبختش ترجیح میدهد. یعنی هر چه مرد زحمت کشیده در کوتاه ترین وقت ممکن از بین میرود مزخرف تر از همه قانون ناشزه است خب زن می گوید ناشزه کنید این همه اموال بدست آوردم این قدر ناشزه کنید تا جانتان دربیاید بعد می رود دور از چشم شوهر بدبختش عشق وحال بعد مرد می رود خودکشی میکند هرویینی میشود یا هزار تخلف دیگر عشق وحال منظورم راکه فهمیدی سر جمع مرد با داراییش مرد است اگر گرفته شود مرد نیست تمام مشکلات داخل خانه را زنان درست می کنندکمپلت این قوانین ریده به هیکل مرد دیگر نباید تشکیل خانواده دادبهترین گزینه استفاده از زنان خیابانی است با 50 هزار هیچ درد سریهم ندارد

  12. احکام خانواده را عده ایی عقب افتاده تدوین کرده اند منتطر متلاشی شدن جامعه ایران به دست مجلس قوه قضاییه وزنهای تاجر مهریه نفقه اجرت نحله وزنهای هوسران باشید امیداوارم جمعیت ملت ایران بواسطه همین قوانین عقب افتاده کاهش شدید پیدا کند. انشاءاله

  13. سلام
    با این همه عواقب برای زن گرفتن والله ازدواج دایم مصیبته و به فکر صیغه باشید که دردسری نداره
    من فکر میکردم حق زن مهریه است ولی فکر اینو نمی کردم که زن به عنوان یه راهزن بالقوه تو خونه است و اگر ذاتش خراب باشه مرد ببچاره بدبخت میشه و باید متواری بشه
    خدا لعنت کند بر بانی هر مشکلی یا ایجاد کننده مشکل

  14. باسلام من زنی هستم سی ساله ک بر اثاث مشکلات با همسرم و ترک منزل از طرف او و با دادخواست اجرت المثل و عدم اطلاع من از پرسش عمومی بابت طلب اجرت المثل جواب من این بود ک بابت طلب کار انجام ندادم و برای رضای خدا و خوشبختی زندگی مشترک فعالیت میکردم .ایا این سوال درستی ک همسر من بدون دلیل محکمه پسند با وجود این سوال حق من و فرزندمو بعد از سیزده سال ندیده بگیرن ؟ممنون میشم منو راهنمایی کنید بابت رسیدن ب حقم چنانچه این زندگی ادامه داشت من انتظاری ندارم در صورتی ک همسرم بدون دلیل من و فرزندمو رها کنه قطعا از حق خودم نخواهم گذشت

  15. اقای رضا امسال مردانی چون شما ک نقش مگس رو ایفا میکنن و روی گل و گه مینشینن حق زن رو تایین نمیکنند .تو همه دنیا تو وجود همه انسان ها این هست ک هر چیزی ک بابت به دست اوردنش بها سنگینی داده شود قطعا ارزش دارد .و برای حفظ ان تلاش میشود امسال شما هستن ک زنها رو خار میبینن

    1. امثال اینطوری نوشته میشه تعیین هم اینطوری .دوما باور کنید هر کی زن بگیره دیوونه است باید دخترا بمونن تو خونه پدرشون .من خودمو بدبخت کردم با زن گرفتن الان هم دارم ازش طلاق میگیرم تا راحت بشم .میدونی چیه دخترا دیگه مثل قدیم نیستن همه کاره شدند بخدا فقط باید دخترو مسخره کرد نه بری عقدش کنی

  16. بسمه تعالی
    سلام بر حجت خدا
    دین اسلام درسته آدمها کاربردش خراب کردند زنی که مهریه کم داره بی ادبی،وقتی می،کننذ خودم می گم حقوقش نادیده
    مهریه برای جلوگیری از،طلاقه
    مرد اگر زن می خواهد نباید اولی را بیرون کند
    اگر مردها شعور بالای نگهداری از زن پیدا کنند مهریه نمی،خواهدآگر زن هم شعور توقع به جا در صورت تمکن مالی
    قانونی باشد که مرد نتواند راحت طلاق دهد تا افراد مهریه کم له نشوند
    خانم کلفت نیست باید حقش داده شود و اگر گذشت کرد همین گذاشتن اجرت المثل می رساند به شوهر که خانمت دارد فداکاری می کند اگر کار بی مزد انجام می دهد
    هر کس بسته به شعورش از قانون خدا بهره درست

  17. یعنی حضرت عباسی نمیدونم اون عزیزی که میگه حقوق من و حقوق تو. اینا انسانیت رو به سخره گرفتن
    حقوق زن مثل اجرت المثل و مهریه و نفقه و نحله و.. بجای خود
    اینکه میگید زن کلفت نیست روهم بهش اضافه کردید
    یکی نیس بگه مرد واسه کی سگ دو میزنه و واسه کی کار میکنه و اون لقمه نون روی سفره رو کی داره توخونه میاره؟؟؟
    اگه زن کلفت نیست پس مرد هم حمال نیست.
    زن بجز استهلاک و مصرف پ
    چه مزیتی داره!!!
    بابت همون غذایی که درست میکنه پول میخواد جالب اینجاس یکی نیس بهش بگه مگه تو خونه بابات مگه غذا نمیخوردی یعنی اگه پول پخت و پز بهت ندن حاضری از گرسنگی بمیری؟
    باتوجه به دیدگاه بعضی زنها همون بهتر که بچشم کلفت نگاهشون کرد.
    واقعا کاش یکم انسانیت تو وجود بعضی انسانها وجود داشت.

    حالا هی بشینید و بگید چرا کسی ازدواج نمیکنه

  18. با سلام
    شهروند با نظر شما موافقم
    زن تو خونه چه کار میکنه؟لباسها را که ماشین می شوره .مرد در قبال کاری که همسرش انجام میده به سفر یا برایش کادو می خره ،مرد گاهاً در کار منزل کمک حال همسر هست.دست آخر با فحش های رکیک باب طلاق خودش باز میکند .ما مردها شدیم حمال خانم ها چه در بیرون و چه در منزل ، قانون کاری کرده همه مردهای بی چاره بله گویان باشند و آزادی آنها گرفته شود ولی زن به صورت ارباب زندگی میکنه و در مقابل فحاشی و عدم کار در منزل به خاطر مهریه حق اعتراض نداری .
    بنده ۳ ساله ازدواج کردم بچه ندارم ،صبحانه سرکار می خوردم،نهار منزل و شام به دلیل اینکه نهارم دیر میل میکردم نمیخوردم،جارو منزل مشترک میزدیم ،لباسها را ماشین می شست ماهی ۲۰۰ هزار تومان پس انداز میدادم ، با این شرایط اجرت خانم نامرد منو زدند ۱۱ میلیون تومان این هم حقوق و عدالتیه که مردها را به خاک سیاه نشونده با ۲۰۰ سکه معادل ۳۰۰
    میلیون تومان
    پیشنهاد میکنم ازدواج نکنید به کاسبی خانم ها لطمه بزنید.
    سر مرد را در قانون ایران بریدند

  19. خطاب به رضا :

    حق با شماست و موافقم . اما برای زنی که 30-40 سال با خوب و بد روزگار ساخته و خم به ابرو نیاوره و عروس داری و داماد داری رو با خرج خودش کرده و شوهرش علیرغم متمول بودن دنبال زن و زنبازی هست به نظرتون این حقش نیست که مهریه و نحله و اجرت المثل زن رو بپردازه ؟ یا زن بابت ازدواج مجدد شوهرش ولد اینکه صیغه کرده باشه از حق طلاقش استفاده نکنه و دماغ این مرد زو به گل بماله؟
    من میدونم ترس اغلب زنها چیست؟ اغلب زنها از بحرانهای مالی و بعضا بیماری ترس دارند . اما اگر به شناخت و آگاهی از خودشون برسند خدا رو خوب مبینند و حس می کنند و لذا ترسشون هم میریزه .

  20. خطاب به جواد:
    همه زنهای یک جور نیستند .همانطور که همه مردها یه جور نیستند .
    حتی یک مرد خوش اخلاق و آرام و پولدار در صورت خیانت باید مجازات بشه .
    در مورد کارهای منزل شما فقط چسبیدید به لباسشویی ؟
    فقط کافیه 3 روز مجبورتون کنن تمام کارهای منزل رو انجام بدید . ولله میبرید . تازه با کیفیت بسیار پایین هم انجام خواهید داد .

  21. خطاب به رضا :
    فقط در مورد بعد ارزشی مهریه و اجرت المثل موافق بودم . و مابقی صحبتهای شما اراجیفی بیش نیست .

  22. من خودم با اینکه زنم اماچون حقوق خوندم خجالت میکشم از تیغ زنی بعضی زنها .باور کنید خانمها حتی اگه مهریه و اجرت المثل و نحله …..شرعا درست باشه وقتی خودتون بدونید استحقاقشو ندارین بخاطر کوتاهیاتون از گوشت سگ نجس تره. این پولا وفا نداره. بخصوص ک پول زحمت کشی مردی رو بخواین بالا بکشین.اقایون هم اگه توجه بیشتری ب خانمشون داشته باشن محبت کنن و درانتخاب همسر بیشتر دقت کنن و فقط انقدر دنبال خوشگلی نباشن پاشون به دادگاه نمیرسه

  23. به خدا ظلمه مرد یک عمر زحمت بکشه وقتی مرد زن70ساله ش با تحریک تعدادی از بچه‌ها ش بره اجرت المثل بزاره اجرا فردا هم میمیره ولی تخم نفاق بین بچه‌هاش کاشته….. آخه این حقه……….

  24. من نوزده ساله دارم زندگی میکنم با شوهرم تا حالا هر چی گفته کوش مردم عاشق شوهرم بود باهم زندگیمونو ساختیم الا یک سال وضع مالیش اوج کرفته رفته اقدام به طلاق کرده حالا شما بگین منکه زنی بودم بدون اجازه شوهرم خونه بابامم نمیرفتم فقط چهار دیواری خونمو شناختم چیکار کنم الان شوهرم به یک ملیون به چشم هزار تومن نگاه نمیکنه اخه این حقه که بیاره با ۱۴تا سکه با کمی نفقه اجرتالمثل منو از سرش باز کنه جیگرم خونه از ۱۵ سالگی باهاش زندگی کردم چهارتا بچه دارم اقا راست گفتن مگسه هوس چیزای دیگه کرده منو نمیخواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا