طلاق

اقدام به افزایش مهریه بعد از طلاق

  • با توجه به اینکه در فرض پرسش بیان داشتید اعتراض ایشان مبنی بر کم بودن مبلغ اقساط مهریه بوده است باید بیان داشت ایشان اقدام نسبت به تعدیل اقساط نموده اند.

 

با سلام و احترام در سال ۹۵ بطور توافقی از همسر خود جداشده و همسر از تمام حق و حقوق خود بجز مهریه گذشت کرده و بنابر توافق صورت گرفته مهریه خود را بصورت اقساطی که در حکم دادگاه آمده است دریافت میکند و طلاق توافقی ما ثبت شده است. بعد از گذشت دوسال از جاری شدن طلاق و گرفتن ماهانه مبلغ توافقی زوجه شکایتی مبنی برکم بودن مبلغ توافقی تنظیم کرده و دادگاه شکایت او را رد کرده است. لیکن زوجه حکم را قبول نداشته و به آن اعتراض نموده است. سوال بنده این است که آیا اعتراض به جایی خواهد رسید یا اینکه توافق پابرجا خواهد بود، چون حکم طلاق بصورت طلاق توافقی داده شده است و گزارش اصلاحی نیز برطلاق توافقی بوده است.
پاسخ کارشناسان وکیل‌آنلاین:
با توجه به اینکه در فرض پرسش بیان داشتید اعتراض ایشان مبنی بر کم بودن مبلغ اقساط مهریه بوده است باید بیان داشت ایشان اقدام نسبت به تعدیل اقساط نموده اند.
تغییر وضعیت مالی امری حدوثی و عارضی خواهد بود، لذا احوال مالی افراد هر روز ممکن است به گونه‌ای دیگر رقم خورد؛ بنابراین ممکن است معسر امروز، فردا از اعسار خارج گردد. پس این تغییر شرایط تاثیر گذاری زیادی خواهد داشت به طوریکه مقدمه‌ای برای تقدیم دادخواست تعدیل قرار خواهد گرفت.

تعدیل نیز همواره دارای دو جنبه خواهد بود:

جنبه اول، جنبه منفی یا همان کاهش مبلغ

جنبه دوم، جنبه مثبت یا همان افزایش مبلغ

به طور مثال مرد بعد از صدور حکم اعسارش، صاحب ارثی می‌گردد، یا حقوق کارمندی اش بیشتر می‌شود. با این اوصاف وی را دیگر نمی‌توان معسر به صورت مطلق تلقی نمود؛ لذا همواره زوجه وی این امکان را خواهد داشت تا تغییر شرایط پرداخت مهریه را از دادگاه بخواهد. دادگاه نیز با درنظر گرفتن اوضاع و احوال مسلم قضیه در راستای صدور حکم به تعدیل از جنبه مثبت آن اقدام خواهد نمود. البته در فرضی که وضعیت مالی زوج معسر به یکباره تغییر کند و بهبود یابد دیگر تقدیم دادخواست تعدیل موضوعیت نخواهد داشت، لذا در این حالت امکان اجرای کامل حکم از آن محل وجود خواهد داشت.

از طرفی دیگر ممکن است که زوج معسر دچار نقصان یا بیماری گردد و تا مدتی قادر به انجام کار نباشد، در این حالت وی می‌تواند تعدیل مهریه از جنبه منفی آنرا از دادگاه به موجب دادخواست درخواست نماید.

قانونگذار نیز در تبصره دو ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیان داشته است که محکوم علیه و محکوم له هر دو امکان تقدیم دادخواست تعدیل را خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا