پرسش و پاسخ

مجازات نسبت دادن امر خلاف واقع به دیگران چیست ؟

  •  برابر ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی هرکس بوسیله‌ اوراق چاپی یا خطی یا بوسیله‌ درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر، به کسی امری را صریحاً نسبت دهد، یا آنها را منتشر نماید، مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود

 

اگر کسی امری خلاف واقع را به هر وسیله‌ای مثل نوشتن و یا بیان به دیگری نسبت دهد، جرمش چیست؟ کارشناسان به این پرسش پاسخ داده‌اند.

 پرسش مخاطب درباره نسبت دادن امور خلاف واقع به دیگران این است:

باعرض سلام و احترام حضور اساتید محترم. سوال بنده این است که مجازات شخصی که اتهامی بی اساس و بدون مدرک رابه شخصی دیگر نسبت داده و آن را به صورت مکتوب انتشار و به مراکز و سازمان های مربوط به شرحِ فعلِ مورد اتهام ارائه نماید، چیست ؟ باتشکر.

پاسخ کارشناسان :
برابر ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی هرکس بوسیله‌ اوراق چاپی یا خطی یا بوسیله‌ درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر، به کسی امری را صریحاً نسبت دهد، یا آنها را منتشر نماید، مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و اگر نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید، جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد. برابر تبصره همین ماده در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد، هرچند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید، مرتکب، به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا