فرم های آمادهثبت شرکت

چگونه یک علامت تجاری را ثبت کنیم؟

  • * اظهار نامه مذکور این قابلیت را دارد که چنانچه فضای پیش بینی شده برای نوشتن اطلاعات کافی نباشد فضای مورد نیاز را می توانید ایجاد نمایید . در این صورت افزایش تعداد صفحات اظهارنامه بلا اشکال است.

 

«  بسمه تعالی  »

 

دستورالعمل نحوه تنظیم فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری

 

توجه:خواهشمند است قبل از پرینت گرفتن فرم اظهار نامه از فونت B Nazaninجهت پر کردن فرم استفاده گردد.

 

طبق ماده 30 ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری:

 علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی ر از هم متمایز سازد .

* متقاضی یا متقاضیان ثبت می توانند پس از تکمیل اظهار نامه نسبت به چاپ آن اقدام و با انضمام مدارک لازم(جدول پیوست1) به اداره ثبت علامت به نشانی: خیابان شهیداحمد قصیر (بخارست)– خیابان چهاردهم پلاک19جدید(53قدیم) مراجعه و تسلیم نمایند.

* اظهارنامه ثبت باید در دونسخه، به زبان فارسی و بدون لاک گرفتگی، قلم خوردگی و پاره گی تنظیم گردیده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاگردد. لازم به ذکر است ذیل امضاء اشخاص حقوقی متقاضی ثبت ممهور به مهرگردد.

* اظهار نامه مذکور این قابلیت را دارد که چنانچه فضای پیش بینی شده برای نوشتن اطلاعات کافی نباشد فضای مورد نیاز را می توانید ایجاد نمایید . در این صورت افزایش تعداد صفحات اظهارنامه بلا اشکال است.

* چنانچه متقاضی اظهارنامه بیش از یک نفر باشد، اگر سهم هریک مشخص نشود حقوق ناشی از اظهارنامه یا گواهی ثبت بالسویه خواهد بود.

 

1- مشخصات متقاضی / متقاضیان:

منظور از متقاضی، اعم از مالک یا نماینده قانونی (وکیل…) می باشد.

الف) مالک اظهارنامه : مالک به کسی اطلاق می گردد که علامت به نام وی تقاضای ثبت می گردد، مالک (یا مالکین) علامت می تواند شخص (یا اشخاص) حقیقی یا حقوقی (ویا هردوی آنها) باشد.

 

1- شخص حقیقی : چنانچه متقاضی مایل به ثبت علامت به نام خود یا شخص حقیقی دیگری باشد باید مندرجات این بندرا تکمیل نماید

 

توجه 1: چنانچه تعداد مالکین حقیقی بیش از یک نفرباشد در این بند باید مشخصات تمامی آنها با قید میزان سهم هرشخص مشخص گردد

توجه2 : منظور از نوع فعالیت قیدشده در این بند مواردی مانند فعالیت های تولیدی، صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، خدماتی و….

 

2-                                                   شخص حقوقی :

چنانچه مالک علامت تجاری یک شرکت یا مؤسسه، انجمن، سازمان،حزب، نهاد، و… باشد این بندتکمیل گردد.

* نام شخص حقوقی (نام شرکت یا مؤسسه و…)

* نوع شخص حقوقی که مربوط به شرکتها می باشد.( نوع شرکت اعم از مسؤلیت محدود سهامی خاص یا عام، تضامنی، نسبی، مختلط و تعاونی)

* نوع فعالیت (تولیدی، صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، خدماتی و…)

* محل ثبت (شهرستانی که شرکت، موسسه و … در ثبت شرکتهای آن محل به ثبت رسیده است)،

* شماره ثبت شرکت یا مؤسسه (منظور شماره ثبتی است که طی فرآیند قانون به یک شرکت یا مؤسسه… تعلق می گیرد)

* تابعیت شخص حقوقی (ایران یا هرکشوردیگرمتقاضی ثبت)

* اقامتگاه (محل استقرار دائمی)

* مرکزاصلی (محل فعالیت اصلی، امورمهم و مکاتبات و …)

* نشانی

* ذکر کد یا صندوق پستی، تلفن، دورنگار و نشانی الکترونیکی الزامی است

* سایراطلاعات : منظور ذکر اطلاعات دیگری که از نظر متقاضی ثبت ضرورت دارد.

 

توجه 1: چنانچه متضاضیان اظهارنامه شامل شخص حقیقی و حقوقی باشند باید هردو بند 1و2 (از قسمت الف) اظهارنامه را تکمیل نماید.

توجه2: درصورتیکه شخص حقیقی یا حقوقی اسم و نشانی متقاضی ثبت مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین نیز نوشته شود.

 

 

ب) نماینده قانونی : درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و …) به عمل آید این بندتکمیل گردد.

توجه : درصورت تعدد متقاضی ثبت شخصی که به نمایندگی از سایرین حق مراجعه و مکاتبه با مرجع ثبت و انجام سایر تشریفات اداری لازم جز دریافت گواهی نامه علامت را دارد باید با ذکر اقامتگاه تعیین گردد.

 

2- مشخصات دریافت کنندگان ابلاغ ها در ایران:

متقاضی یا متقاضیان مقیم خارج از کشور باید آدرس شخصی در ایران که صلاحیت دریافت ابلاغها را دارد را اعلام نماید.

 

3– رشته فعالیت : متقاضی در این قسمت متناسب با کالاها و خدمات درخواستی و مدارک پیوست مربوطه، رشته فعالیت خودرا قید می نماید. به عنوان مثال:فرآورده های لبنی ، فرآورده های گوشتی ، محصولات دارویی وبهداشتی ، لوازم خانگی ، مصالح ساختمانی ، لوازم کامپیوتر و سایر موارد ….

 

4– کالا /کالاها و خدمات و طبقه بندی المللی آن : کالا یاکالاهایی و یا خدماتی که علامت برای آنها تقاضای ثبت می گردد به تفکیک نوشته شود.

ذکر طبقه یا طبقات علامت مورد درخواست از طبقه بندی بین المللی علائم تجاری (موافقت نامه نیس) جدول پیوست2

توجه: در صورتی که متقاضی درخواست اضافه کالا یا خدمات و طبقه یا طبقات را داشته باشد باید در انتهای این قسمت عبارت اضافه کالا یا طبقه و شماره و تاریخ علامت ثبت شده قبلی  درج گردد.

 

5– توصیف و تعیین اجزاء علامت: متقاضی باید علامت مورد درخواست را به تفصیل تشریح نماید و اجزاآن را توصیف کند.

 

توجه: درکادر تعیین شده باید نمونه ای از علامت بصورت کامل و واضح ( حداکثر10×10سانتیمتر) الصاق گردد.

1-5- حروف مشخص : در صورتیکه علامت مورد درخواست مشتمل بر حروف خاص باشد باید این حروف کاملاً  تعیین و توصیف گردد .

2-5- در صورتیکه علامت مشتمل بر کلماتی غیر فارسی باشد باید آوا نویسی گردد تلفظ کلمه به فارسی و ترجمه آن در این قسمت قید گردد .

3-5- ذکر سه بعدی بودن علامت (در صورت درخواست ثبت آن) : این بند در صورت سه بعدی بودن علامت تکمیل می گردد ، مضافاً براینکه علامت الصاقی درکادر مربوطه بصورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی روی برگه الصاق گردد به نحوی که از شش زاویه متفاوت در یک نمونه واحد تهیه شود(که همان علامت سه بعدی را تشکیل می دهد) .

4-5-ذکر رنگ: در صورتیکه  متقاضی مایل به ثبت علامت به صورت رنگی به عنوان صفت مشخصه و یا ویژگی خاص علامت باشد باید رنگهای درخواستی را در این قسمت ذکر کند.

5-5- طبقه بندی بین المللی عناصرتصویری: این قسمت توسط اداره تکمیل میشود.

 

6-ذکر علامت جمعی در صورتی که ثبت علامت جمعی مورد درخواست باشد این قسمت تکمیل گردد.

تعریف علامت جمعی: یک علامت جمعی علامتی است که استفاده از آن تنها برای اعضای یک نهاد جمعی اجازه داده شده است. چنین نمادی می تواند یک اتحادیه یا یک شرکت تعاونی تشکیل شده از سازندگان ،تولید کنندگان یا تجار باشد. علامت جمعی متعلق به اتحادیه ای است که به صورت انحصاری به اعضای خود حق استفاده از آن را اعطا میکند ، اتحادیه ممکن است محلی یا منطقه ای باشد به عبارت دیگرعلائم جمعی برای تمییز محصولات معین با اشخاص تهیه کننده از آنها استفاده می شود مانند “سبلان” که برای تشخیص و تمییز “عسل” آن منطقه (به طور کلی و بدون توجه به شخص معین)از محل دیگر می باشد یا مثلا قالی کرمان که از علائم جمعی است .

توجه1- طبق قانون علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی راکه از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.

توجه2: در اظهارنامه ثبت علامت جمعی ، ضمن اشاره به جمعی بودن علامت، نسخه از ضوابط و شرایط استفاده از آن نیز ضمیمه می شود. مالک علامت جمعی ثبت شده ، باید اداره مالکیت صنعتی را از هرگونه تغییر در ضوابط و شرایط مذکور در صدر این ماده مطلع کند.

توجه3:  در ضوابط و شرايط استفاده از علامت جمعي، بايد خصوصيات مشترك يا كيفيت كالاها و خدمات توليدي در يك منطقه جغرافيايي معين يا مورد تاييد كه تحت آن‌ها اشخاص مي‌توانند از علامت مذكور استفاده ‌كنند و همچنين ضمانت اجراهاي مربوط به عدم رعايت شرايط و ضوابط يادشده تعيين گردد؛

توجه4: متقاضي ثبت علامت جمعي مكلف است گواهي مقام صلاحيتدار، اتحاديه‌ يا دستگاه مرتبط را اخذ و به مرجع ثبت تسليم نمايد.

 

7- ادعای حق تقدم:

درصورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم (حداکثر6ماه) استفاده نماید، این بند تکمیل گردد.

توجه 1: بر طبق ماده 9 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری متقاضی می تواند همراه با اظهارنامه خود، طی اعلامیه ای، حق تقدم مقرر در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی را درخواست نماید، حق تقدم می تواند براساس یک یا چند اظهارنامه ملی یا منطقه ای یا بین المللی باشد که در هرکشور یا برای هرکشور عضو کنوانسیون مذکور تسلیم شده است.

توجه2 : مدت زمان حق تقدم در ثبت علامت: 6ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه اصلی خواهد بود. در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد و اگر آخرین روز مصادف با روز تعطیل باشد، این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از تعطیل محاسبه خواهد شد.

توجه3: مدارک مربوط به حق تقدم باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم گردد.

توجه4: اسناد و مدارک حق تقدم باید به تأیید اداره مبداء و کنسولگری ایران درآن کشور و اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت خارجه در تهران برسد.

توجه 5- دراین قسمت شماره اظهارنامه و تاریخ اظهارنامه ( که همان اظهارنامه حق تقدم می باشد) و نیز نام کشورمقدم درج می گردد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا