حقوق جزادانستنی های حقوق

صلاحیت رسیدگی به جرایم کارمندان دولت در دست کدام دادگاه است

  • در سال 1373 با تصویب آیین نامه اصلاحی قانون تشكیل دادگاههای عمومی وانقلاب صلاحیت رسیدگی به جرایم كاركنان دولت به داسرا ها ودادگاههای عمومی جزایی محول گردیده وبه موجب بندالف ماده 4 قانون فوق مراجع قضایی برای رسیدگی دراین زمینه صلاحیت ذاتی عام كسب نموده اند.

 

حوزه قضایی عبارت است از قلمرو یك بخش یا شهرستان كه دادگاه در آن واقع است. یکی از مجتمع‌های قضایی تخصصی در حوزه حقوقی و قضایی، مجتمع قضائی ویژه کارکنان دولت است که جرایم  مربوط به کارمندان دولت را بررسی می‌کند.

سید حمید حسینی رییس مجتمع قضایی کارکنان دولت در باره صلاحیت دادگاه‌ها در رسیدگی به جرائم کارمندان می گوید: ‌ اگر کارمندی در رابطه با وظیفه و شغل اداری‌اش مرتکب جرمی شود در دادگاه جزایی مرکز استان به جرم او رسیدگی می‌شود؛ مثلا اگر یک کارمندی در شهرستان رباط کریم مرتکب توهین به یک فرد عادی شود؛ از آنجایی که یک جرم عادی مرتکب شده؛ دادگاه رباط‌کریم به این پرونده رسیدگی می‌کند و اگر در ارتباط با شغل و وظایف اداری‌اش مرتکب جرم شود در دادگاه جزایی مرکز استان که شهر تهران باشد به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

به موجب قانون تشكیل دیوان كیفر مصوب 1334  به منظور رسیدگی به جرایم كاركنان دولت نظیر اختلاس، تصرف غیرقانونی، كلاهبرداری ، رشوه و ارتشا تشكیل گردید. همچنین دیوان فوق صلاحیت رسیدگی به كلیه جرایم معاونان و مدیران كل وزارتخانه ها و معاونان نخست وزیر و مدیران كل نخست وزیری و سازمانها و موسسات دولتی و وابسته به دولت وسفرا و روسای دانشكده ها و دانشگاهها و موسسات عالی علمی، استانداران وفرمانداران وروسا ومستشاران و دادستان دیوان محاسبات و دارندگان پایه های قضائی رانیز برعهده داشت.

در سال 1373 با تصویب آیین نامه اصلاحی قانون تشكیل دادگاههای عمومی وانقلاب صلاحیت رسیدگی به جرایم كاركنان دولت به داسرا ها ودادگاههای عمومی جزایی محول گردیده وبه موجب بندالف ماده 4 قانون فوق مراجع قضایی برای رسیدگی دراین زمینه صلاحیت ذاتی عام كسب نموده اند.

اما در سال 1373 با تصویب آیین نامه اصلاحی قانون تشكیل دادگاههای عمومی وانقلاب صلاحیت رسیدگی به جرایم كاركنان دولت به داسرا ها ودادگاههای عمومی جزایی محول گردیده وبه موجب بندالف ماده 4 قانون فوق مراجع قضایی برای رسیدگی دراین زمینه صلاحیت ذاتی عام كسب نموده اند. طبق بخشنامه شماره ۲۰/۲۰۱/۸۲ مورخ ۱۳۸۲/۲/۷ شرح وظایف دادسرای رسیدگی به جرائم كاركنان دولت به شرح زیر است:

ـ رسیدگی به اتهامات مذكور در ذیل تبصره ماده ۴ قانون اصلاح تشكیل دادگاه های عمومی و انقلاب ، مصوب ۱۳۸۰

ـ رسیدگی به جرائم مربوط به كتاب و رسانه اعم از مطبوعات ، سینما ، تئاتر و اینترنت

– رسیدگی به جرائم ارتشاء و اختلاس كلیه كاركنان دولت و نیروهای مسلح از درجه سرگردبه بالا

ـ رسیدگی به جرائم شهرداران مناطق تهران و معاونین آنها

ـ رسیدگی به جرائم اتباع بیگانه به استثناء اتباع كشورهای افغانستان ، هند پاكستان وبنگلادش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا