حقوق جزا

شنود و استراق سمع غیر مجاز مکالمات تلفنی چه مجازاتی دارد

  • طبق ماده اول این فصل هم هرکس به طور غیرمجاز به داده ‎‌ها یا سیستم‌های رایانه‌یی یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از 90 و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

 

آیا تا به حال شده زمانی که با تلفن صحبت می‌کنید به این فکر کنید که در صورت شنیده شدن مکالماتتان توسط نفر سوم چه حسی خواهید داشت؟


بر اساس قوانین شنود غیرقانونی مکالمات و یا چک کردن غیرمجاز پیامک‌ها و یا پست های الکترونیکی افراد جزو مصادیق جرایم رایانه‌یی محسوب می شود و بسته به نوع جرم مجازات خاص خود را دارد.

بر اساس ماده دوم از فصل اول قانون جرایم رایانه‌یی کشور هر کس به طور غیرمجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیرعمومی در سیستم‌های رایانه‌یی یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از 10 تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

طبق ماده اول این فصل هم هرکس به طور غیرمجاز به داده ‎‌ها یا سیستم‌های رایانه‌یی یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از 90 و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین بنا بر ماده سوم این فصل هرکس به طور غیرمجاز نسبت به داده‌ای سری در حال انتقال یا ذخیره شده در سیستم‌های رایانه‌یی یا مخابراتی یا حامل‌های داده مرتکب اعمال زیر شود،‌ به مجازات‌های مقرر محکوم خواهد شد و در صورت دسترسی به داده‌ای یا تحصیل آن‌ها یا شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از 20 تا 60 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

طبق ماده اول این فصل هم هرکس به طور غیرمجاز به داده ‎‌ها یا سیستم‌های رایانه‌یی یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از 90 و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا 20 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد

به گزارش ایسنا، برای در دسترس قرار دادن داده‌های مذکور برای اشخاص فاقد صلاحیت، حبس از دو تا 10 سال در نظر گرفته شده و افشا یا در دسترس قرار دادن داده‌های مذکور برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه بیگانه یا عاملان آن‌ها، حبسی از پنج تا 15 سال دارد.

داده‌ی سری داده‌ای است که افشای آن‌ها به امنیت کشور یا منافع ملی لطمه می‎زند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا