دانستنیهای جنسی

رابطه نامشروع سوء پیشینه ندارد

  • در عفو و آزادي مشروط، اثر تبعي محكوميت پس از گذشت مدتهاي فوق از زمان عفو يا اتمام مدت آزادي مشروط رفع ميشود. محكوم در مدت زمان آزادي مشروط و همچنين در زمان اجراي حكم نيز از حقوق اجتماعي محروم ميگردد.»

 

سوء پیشینه از جمله موضوعاتی است که دغدغه بسیاری از مردم است خواه برای خودشان یا نزدیکانشان و در این خصوص سوالات فراوان پرسیده می شود و همیشه این گونه پرسش ها توام با نگرانی و استرس می باشد.

ماده 25 و 26 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 تکلیف را مشخص کرده است در ابتدا متن ماده مذکور تقدیم می گردد و در ادامه توضیحاتی در این مورد داده می شود.

ماده 25 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392: «محكوميت قطعي كيفري در جرائم عمدي، پس از اجراي حكم يا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در اين ماده محكوم را از حقوق اجتماعي به عنوان مجازات تبعي محروم ميكند:
الف- هفت سال در محكوميت به مجازاتهاي سالب حيات و حبس ابد از تاريخ توقف اجراي حكم اصلي
ب- سه سال در محكوميت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتي كه ديه جنايت وارد شده بيش از نصف ديه مجنيٌعليه باشد، نفي بلد و حبس تا درجه چهار.
پ- دو سال در محكوميت به شلاق حدي، قصاص عضو در صورتي كه ديه جنايت وارد شده نصف ديه مجنيٌ عليه يا كمتر از آن باشد و حبس درجه پنج.
تبصره 1ـ در غير موارد فوق، مراتب محكوميت در پيشينه كيفري محكوم درج ميشود لكن در گواهيهاي صادره از مراجع ذيربط منعكس نميگردد مگر به درخواست مراجع قضائي براي تعيين يا بازنگري در مجازات
تبصره 2- در مورد جرائم قابل گذشت در صورتي كه پس از صدور حكم قطعي با گذشت شاكي يا مدعي خصوصي، اجراي مجازات موقوف شود اثر تبعي آن نيز رفع ميشود.
تبصره 3- در عفو و آزادي مشروط، اثر تبعي محكوميت پس از گذشت مدتهاي فوق از زمان عفو يا اتمام مدت آزادي مشروط رفع ميشود. محكوم در مدت زمان آزادي مشروط و همچنين در زمان اجراي حكم نيز از حقوق اجتماعي محروم ميگردد.»

ماده 26 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392: «حقوق اجتماعي موضوع اين قانون به شرح زير است:
الف- داوطلب شدن در انتخابات رياست جمهوري، مجلس خبرگان رهبري، مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي اسلامي شهر و روستا
ب- عضويت در شوراي نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت نظام يا هيأت دولت و تصدي معاونت رئيس جمهور
پ- تصدي رياست قوه قضائيه، دادستاني كل كشور، رياست ديوان عالي كشور و رياست ديوان عدالت اداري
ت- انتخاب شدن يا عضويت در انجمنها، شوراها، احزاب و جمعيتها به موجب قانون يا با رأي مردم
ث- عضويت در هيأتهاي منصفه و امناء و شوراهاي حل اختلاف
ج- اشتغال به عنوان مدير مسؤول يا سردبير رسانههاي گروهي
چ- استخدام و يا اشتغال در كليه دستگاههاي حكومتي اعم از قواي سه گانه و سازمانها و شركتهاي وابسته به آنها، صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران، نيروهاي مسلح و ساير نهادهاي تحت نظر رهبري، شهرداريها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومي و دستگاههاي مستلزم تصريح يا ذكر نام براي شمول قانون بر آنها
ح- اشتغال به عنوان وكيل دادگستري و تصدي دفاتر ثبت اسناد رسمي و ازدواج و طلاق و دفترياري
خ- انتخاب شدن به سمت قيم، امين، متولي، ناظر يا متصدي موقوفات عام
د- انتخاب شدن به سمت داوري يا كارشناسي در مراجع رسمي
ذ- استفاده از نشانهاي دولتي و عناوين افتخاري
ر- تأسيس، اداره يا عضويت در هيأت مديره شركتهاي دولتي، تعاوني و خصوصي يا ثبت نام تجارتي يا مؤسسه آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و علمي
تبصره1- مستخدمان دستگاههاي حكومتي در صورت محروميت از حقوق اجتماعي، خواه به عنوان مجازات اصلي و خواه مجازات تكميلي يا تبعي، حسب مورد در مدت مقرر در حكم يا قانون، از خدمت منفصل ميشوند.
تبصره 2- هر كس به عنوان مجازات تبعي از حقوق اجتماعي محروم گردد پس از گذشت مواعد مقرر در ماده(25) اين قانون اعاده حيثيت ميشود و آثار تبعي محكوميت وي زائل ميگردد مگر در مورد بندهاي(الف)، (ب) و(پ) اين ماده كه از حقوق مزبور به طور دائمي محروم ميشود.»

نظریه مشورتی 7/92/1057 مورخ 4/6/1392 اداره حقوقی قوه قضاییه: «سوال: در اجرای تبصره 1 ماده 25 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در خصوص افرادی که سابقه محکومیت کیفری داشته ولی سابقه ایشان در حال حاضر موثر نمی باشد باید گواهی عدم سوء پیشینه صادر گردد یا خیر ؟

پاسخ: با توجه به اینکه صرفا محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی طبق ماده 25 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 محکوم علیه را در مدت های مقرر در ذیل این ماده از حقوق اجتماعی محروم می نماید . بنابر این در غیر موارد مذکور در بندهای ذیل این ماده محکوم علیه فاقد سابقه کیفری محسوب می گردد و لزومی به درج در گواهی صادره نیست و باید گواهی عدم سوء پیشینه کیفری صادر گردد. »

مدارک لازم جهت دریافت گواهي عدم سوء پيشينه

1-      اصل و کپی شناسنامه

2-      اصل و کپی كارت ملي

3-      يك قطعه عكس جديد رنگي تمام رخ زمينه سفيد بدون عينك (براي خانم‌ها بدون آرايش)

4-      معرفي نامه از محل كار و يا تكميل فرم درخواست

5-      همراه داشتن كد پستي 10 رقمي به همراه آدرس كامل پستي

6-      پرداخت هزينه هاي زیر:

توجه 1:در صورتی که در دفتر مورد مراجعه، دستگاه کارتخوان (POS) وجود داشته باشد بدون نیاز به واریز این مبالغ از طریق بانک، می‌توان از کارت‌های بانکی استفاده نمود.

توجه 2:واریز از طریق اینترنت یا عابربانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

تذکر:شماره حساب شهرهای غیر تهران را از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی دریافت نمایید.

ردیف مبلغ پرداختی بانک شماره حساب صاحب حساب
1 50000 ریال (پنج هزار تومان) ملی 2171151307006 نیروی انتظامی
2 150000 ریال (پانزده هزار تومان) ملی 2171291338004 ذیحسابی دادگستری استان تهران


توجه:در صورت نیاز به نسخه دوم و سوم گواهی عدم سوء پیشینه می‌بایست مبلغ 100،000 ریال (ده هزار تومان) به شماره حساب ردیف دوم جدول بالا واریز و فیش را ارایه نمایید.

تذکر1 :افرادي که براي سفارت‌خانه‌هاي خارج از كشور نياز به عدم سوء پيشينه دارند، مي بايست اصل گذرنامه و كپي صفحه اول آن را به عنوان معرفي نامه ارائه نمايند.

تذکر2 :دفاتر به هيچ وجه حق انگشت نگاري براي افراد بالاي 70 سال را نداشته و این افراد در تهران مي بايست به اداره سجل كيفري دادسراي تهران واقع در خيابان انقلابروبروي دانشگاه تهران- خيابان 12 فروردين- ساختمان تبريزچی مراجعه و درشهرستان بر اساس اعلام پلیس آگاهی نمایند.

تذکر3 :اتباع خارجی جهت دریافت گواهی تشخيص هويت در تهران مي‌بايست به پليس مهاجرت و گذرنامه ناجا واقع در خیابان دکتر شریعتی، نبش خیابان معلم، پشت فروشگاه اتکا و در شهرستان‌ها به اداره اتباع خارجی مراجعه نمایند.

*  نرخ اين خدمت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي با احتساب هزینه پستی مبلغ 120،000 ريال (دوازده هزار تومان) مي‌باشد.

با توجه به مواد قانونی بالا در خصوص سوء پیشینه می توان گفت:

1-      سوء پیشینه مشمول بازداشت موقت چه در زندان یا کلانتری بابت هر جرمی نمی گردد.

2-      سوء پیشینه مشمول زندان رفتن از بابت پرونده های حقوقی مثل چک، مهریه، خسارت و … نمی گردد.

3-      سوء پیشینه شامل جرایم غیر عمدی مثل تصادف منجر به قتل در اثر بی احتیاطی در رانندگی و امثال آن نمی شود.

4-      در جرایم عمدی قابل گذشت مثل تخریب و امثالهم با گذشت شاکی، اثر سوء پیشینه – در صورت شامل شدن – منتضی می شود.

5-      فقط در یکی از موارد ماده 25 قانون مجازات اسلامی است که سوء پیشینه مصداق دارد و پس از گذشت مهلت های ذکر شده در آن، سوء پیشینه موثر دیگر محسوب نخواهد شد در گواهی مربوط به سوء پیشینه منعکس نمی گردد.

نکته: با توجه به سوال های مکرر مراجعین، جرم رابطه نامشروع سوء پیشینه ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا