دسته‌بندی نشده

بین حادثه و جرم چقدر فاصله است

40941191831621871241981141611591478118397

  • به گزارش ایسنا، روزانه صفحه حوادث روزنامه‌ها و سایتهای خبری رسمی و غیررسمی، مملو از اخباری از این دست است، اخباری که “حوادث” نامیده می‌شوند، اما چند درصد از این اخبار حادثه است؟ جوانی که با قصد قبلی سوار خودرو شده،

 

 

مدام به ساعتش نگاه می‌کند، حجم کارها باعث شده بود دیرتر از وقت معمول محل کار را برای رفتن به سمت منزل ترک کند، می‌داند مادرش چشم انتظار او، روبه‌روی در می‌ماند تا بازگردد.


منطقه فارس، او هر شب تا این موقع به خانه رسیده، شام هم خورده بود، اما حالا دیر شده بود، تاکسی در خیابان دیده نمی‌شد، چند سواری که یکی دو مسافر داشتند، برای او بوق زدند، دلهره داشت، باز ساعت را نگاه کرد، خیابان خلوت بود و از اینکه پیاده باید باقی راه را برود، می‌ترسید.

شماره تلفن تاکسی سرویس را یکی دو بار دیگر گرفت، یکی اشغال بود، دیگری هم گفت تا سه ربع دیگر سرویس ندارد، قادر به تصمیم‌گیری نبود، صاحب کار اصرار داشت بماند تا تاکسی تلفنی یا شخصی امین دنبالش بیاید، اما دیر شده بود و مادرش با عصبانیت به او تلفن زده بود، بالاخره تسلیم شد و مقصد را به سواری مسافرکش گفت و سوار شد، جز او دو نفر دیگر هم سوار بودند، اما یکی دو ایستگاه بالاتر هر دو پیاده شدند.

تلفن همراه را در دست گرفته بود، کف دستش عرق کرده و عصبی شده بود، مدام به فکر اتفاقاتی بود که در روزنامه‌ها می‌خواند، سواری مسافری سوار نکرد، مسافری هم نبود، مسیر خلوت بود، خود را به در چسبانده بود، نگاه مرد مسافرکش روی صورتش سنگینی می‌کرد، سواری به خیابان فرعی پیچید، او فریاد زد: کجا می‌روی؟ با عجله خواست شماره بگیرد، گوشی از دستش زیر صندلی افتاد، عصبی‌تر برای برداشتن گوشی خم شد، روسری‌اش گیر کرده بود، ماشین با سرعت می‌رفت، دستش به گوشی تلفن نمی‌رسید، در همان حال جیغ زد، یک دفعه تصمیم گرفت، در را باز كرد و خود را به بیرون پرت کرد، ماشین صدمتری جلوتر ایستاد، مردی با موهای سفید پیاده شد و دو دستی بر سرش زد و شماره اورژانس را گرفت.

به گزارش ایسنا، روزانه صفحه حوادث روزنامه‌ها و سایتهای خبری رسمی و غیررسمی، مملو از اخباری از این دست است، اخباری که “حوادث” نامیده می‌شوند، اما چند درصد از این اخبار حادثه است؟ جوانی که با قصد قبلی سوار خودرو شده، دختری را می‌رباید، یا مردی که با انگیزه ثروت‌اندوزی، آدم‌ربایی را پیشه می‌کند؟

بی‌تردید بسیاری از رخدادهایی که در صفحاتی تحت عنوان حوادث، خواندنی‌ترین خبرها را شامل می‌شوند، با نیت قبلی، نقشه و برنامه‌ریزی انجام می‌شوند، بزهکارانی مرتکب چنین اعمالی می‌شوند که عموما دارای سطح هوش، جسارت، آگاهی و هوشیاری به نسبت بالایی بوده و قادر به برنامه‌ریزی و نقشه‌چینی هستند

حادثه چه معنایی دارد؟ آیا می‌توان به سرقت مسلحانه، سرقت به عنف یا حتی سرقت عادی، کیف‌قاپی و دزدیدن وسایل داخل خودروها، نام حادثه گذاشت؟!

بی‌تردید بسیاری از رخدادهایی که در صفحاتی تحت عنوان حوادث، خواندنی‌ترین خبرها را شامل می‌شوند، با نیت قبلی، نقشه و برنامه‌ریزی انجام می‌شوند، بزهکارانی مرتکب چنین اعمالی می‌شوند که عموما دارای سطح هوش، جسارت، آگاهی و هوشیاری به نسبت بالایی بوده و قادر به برنامه‌ریزی و نقشه‌چینی هستند.

به گفته اغلب کارآگاهان پلیس، تقریبا تمام کسانی که اقدام به سرقتهای بزرگ، آدم‌ربایی و قاچاق می‌کنند، خصوصا افرادی که در راس هرم چنین باندهایی قرار دارند، دارای هوش بالایی بوده و با شگردهای مختلف پلیسی و اطلاعاتی آشنا هستند!

فرمانده انتظامی استان فارس در توصیف مردی که چند فقره آدم‌ربایی را در پرونده دارد، می‌گوید: این فرد، جسور، سنگدل، چابک و باهوش بود.

سردار سرتیپ “سیروس سجادیان”، معتقد است: این فرد پیچیده‌ترین شگردها را برای به دام نیفتادن انتخاب کرده بود.

وی در بیان شیوه عملکرد او، ضمن اعتقاد به حرفه‌ای بودن کار، می‌افزاید: آدم‌ربا، افراد را شناسایی کرده، تمام اطلاعات را در خصوص آنان به دست آورده، سپس اقدام به آدم‌ربایی می‌کرد.

رییس پلیس استان فارس ادامه می‌دهد: با وجود آنکه تمام تلفن‌های موجود در جامعه قابل ردگیری است، پلیس نتوانسته بود تماسهای او را با خانواده فرد ربوده شده، ردزنی کند.

…وقتی سربالایی را آرام آرام می‌رفت و با تلفن همراهش، جواب پیامکها را می‌داد، به اطرافش هیچ توجهی نداشت، حتی به موتورسوارانی که چند بار خیابان را بی‌دلیل بالا و پایین رفته بودند. ناگهان دو نفر با یک چاقو مقابل او قرار گرفتند و او نیز بدون مقاومت، تمام آنچه را كه ارزش داشت، در اختیار آنان قرار داد.

او می‌گفت: وقتی دور شدند تازه متوجه شدم كه قادر به شناسایی چهره‌هایشان هم نیستم، چهره‌هایی که در نور روشنایی خیابان کاملا واضح مقابل او قرار گرفته و برای دقایقی، چشم به چشم هم دوخته بودند، او حتی رنگ موتور و سایر مشخصات را هم، جز نوشته‌ای که پشت کاپشن یکی از موتورسواران بود، فراموش کرده بود، نوشته‌ای که بالاخره یکی از آنان را در چنگال پلیس گرفتار کرد.

یکی از مشکلات، کم‌توجهی به امنیت فردی است و سردار سجادیان معتقد است: پیشگیری در سطوح مختلف عامل اصلی در مقابله با بروز بزه‌ها و به خطر افتادن امنیت افراد و جامعه است.

رییس پلیس استان فارس با بیان اینکه قانون وظایف دستگاههای مختلف را که متولی امنیت هستند، تعریف و مشخص کرده است، وظیفه پلیس را مقابله با جرایم می‌داند و می‌افزاید: پیشگیری در سطح اول به فرد و جامعه بازمی‌گردد.

وی تاکید دارد: در این سطح و سایر سطوح، نقش رسانه‌ها، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران بسیار بارز بوده و تاثیرگذار است.

سردار سجادیان معتقد است: رسانه با انتقال اطلاعات صحیح و به‌موقع، آگاهیهای جامعه را افزایش داده، افراد را با حقوق خود آشنا کرده، قانونمندی را آموزش می‌دهد.

وی می‌گوید: وظیفه اصلی پلیس بعد از وقوع بزه شکل می‌گیرد و در این هنگام، نیروی انتظامی وارد عمل شده و در مقابل بزهکار قرار می گیرد.

رییس پلیس استان فارس، دستگاههای مختلف فرهنگی را متولی سطوح اول پیشگیری می‌داند و می‌گوید: پلیس در این سطح ضمن برقراری ارتباط با مردم و گروههای مختلف جامعه، نقش ارتقاءدهنده اطلاعات را ایفاء می‌کند و این وظیفه تاکنون در حد مقدور عملی شده است.

به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین راهکارهای مطرح شده در مقابله با وقوع جرایم، برخورد قاطع دستگاههای مختلف با مجرمان و بزهکاران است.

موضوع پیشگیری فرهنگی و اجتماعی در مقابله با وقوع جرایم، بسیار مهم است، بخشی از این وظیفه برعهده رسانه‌ها و خبرنگاران به‌عنوان افسران جنگ نرم است

رییس پلیس استان فارس در این خصوص اعتقاد دارد: اجرای حدود الهی در خصوص افراد مجرم، جامعه را نسبت به خطرات ارتکاب بزه آگاه کرده و عاملی بازدارنده است.

وی در عین حال با بیان اینكه بررسی پرونده‌ها، صدور و اجرای احكام در فارس سرعت بسیار خوبی نسبت به گذشته دارد، بر لزوم سرعت در صدور و اجرای احکام تاکید کرده، می‌گوید: آنچه مسلم است، ایران اسلامی همیشه مورد هجمه مدعیان دروغین حقوق بشر بوده و هست، اما این گروههای به اصطلاح حقوق بشری باید سری به گوانتانامو و زندانهای کشورهای مدعی دموکراسی، خصوصا آمریکا بزنند.

فرمانده انتظامی فارس، بخش اعظمی از امنیت را متوجه تلاشها و اقدامات دستگاه‌ قضایی دانسته و معتقد است: اسلام در تمام شئون، دستورات بسیار دقیق و قابل تاملی دارد، دستوراتی که اجرای آنها، انسان را از هرگونه بزه دور و محافظت می‌کند.

این موضوع مورد تاکید تمام دین‌پژوهان و جامعه‌شناسان است که دین، عاملی بازدارنده در مسایل مختلف خصوصا جرایم، به شمار می‌رود و جوامعی که دین و دینداری در آنها یك اصل و پررنگ است، نسبت به سایر جوامع دچار معضلات کمتری بوده و معمولا عمق فجایع نسبت به جوامع بی‌توجه به شعائر مذهبی، سطحی‌تر است.

اگرچه وقوع برخی جرایم در جوامع پای‌بند مسایل دینی از سوی برخی دین‌ستیزان مستمسک قرار گرفته و می‌گیرد، اما توجه داشته باشیم که آمار این‌گونه وقایع در مقایسه با سایر جوامع در چه سطحی است.

از طرفی، مرتکبان چنین جرایمی تا چه میزان به اعتقادات و اصول دینی پایبند بوده، قواعد و قوانین موجود را مراعات کرده و می‌کنند، این گروه تا چه حد مطمئن هستند كه یك روز باید پاسخگوی اعمال و اقدامات خود باشند، مرتكبان جرایم مختلف در سطح اجتماع، چه سطحی از آگاهی را در خصوص آنچه مرتكب شده و می‌شوند؛ دارند؟ آیا اجرای احكام شرع در خصوص بزهكارانی كه در گذشته بارها سابقه شرارت داشته و به‌دلایلی به سزای اعمالشان نرسیده‌اند، تاثیری كاهنده بر بروز این‌گونه رفتارها داشته و خواهد داشت؟

فرمانده انتظامی استان فارس در این خصوص تاكید دارد كه در جمهوری اسلامی ایران، مردم باید احساس امنیت داشته باشند، بنابراین زمانی كه جرمی در هر نقطه واقع می‌شود، حضور به‌موقع، موثر و مقتدر پلیس باید حس شود.

سردار سجادیان با اشاره به وظایف دستگاههای مختلف در مواجهه با بزه و خصوصا موضوع پیشگیری از وقوع جرم و گسترش دامنه آن، گفت: پلیس وظیفه كشف جرم، شناسایی و دستگیری مجرم و بررسی و اثبات جرایم و در نهایت ارجاع موضوع به دستگاه قضایی را دارد.

وی تاكید كرد: موضوع پیشگیری فرهنگی و اجتماعی در مقابله با وقوع جرایم، بسیار مهم است، بخشی از این وظیفه برعهده رسانه‌ها و خبرنگاران به‌عنوان افسران جنگ نرم است.

رییس پلیس فارس تصریح كرد: وظیفه پلیس هم به‌نوعی پیشگیری مقابله‌ای با جرایم است، زیرا وقتی مجرمان شدت برخورد و جدیت پلیس و سایر دستگاهها را در برخورد با مجرمان و جرایم ببینند، قطعا این موضوع بر كاهش وقوع جرایم تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا،‌ استمرار مقابله‌های جدی و سریع با جرایم و مجرمان، زمینه‌ساز ایجاد حس ناامنی در مرتكبان جرایم، بزهكاران و افرادی كه اندیشه‌های مجرمانه در سر دارند، خواهد شد.

اگرچه به اعتقاد صاحبنظران، اقدامات فرهنگی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه‌ای كه به‌حتم اطلاع كاملی از قوانین ندارد، در یك سو و در سمت دیگر اطلاع‌رسانی در خصوص فعالیتها و اقدامات انجام شده توسط دستگاههای مسئول، تاثیر بسزایی در كاهش میزان جرایم خصوصا جرایمی كه خشن نامیده می‌شوند، خواهد داشت.

شاید مجرمان و كسانی كه اندیشه انجام بزه را در سر دارند، با دیدن عاقبت كسانی كه وارد این حیطه می‌شوند و تاكید بر اینكه مر قانون برای تمام كسانی كه به حقوق قانونی جامعه و مردم تجاوز كنند، اجرا خواهد شد، كمی بیشتر با خود بیندیشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا