معنی لغات

با معنی کلمات و لغات حقوقی آشنا شویم / بخش دوم

 

  • جرح : در دو معنا بكار می رود یكی تجاوز به جسم آدمی است كه موجب خونریزی در قسمت بیرونی بدن می شود و دیگری ایراد بر عدالت دیگری نزد قاضی است مثل جرح شاهد بواسطه نداشتن شرایط شهادت.

 

از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، بنابراین آموزش مباحث و اصطلاحات حقوقی و قضایی د رراستای آشنایی عموم مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است که در ادامه برخی از این اصلاحات تشریح شده است.

 

تامین خواسته :
تضمینی است كه خواهان از اموال خوانده قبل از صدور كم به نفع خودش از دادگاه می خواهد

تامین دلیل :
صورت براوری دادگاه از دلایل اثبات دعوی قبل از طرح و اقامه دعوی به منظور جلوگیری از زوال و از بین رفتن دلایل است كه به درخواست خواهان به عمل می آید. برای مثال برای بررسی میزان پیشرفت كار ساختمان در زمان پی كنی و عدم انجام به موقع آن از سوی پیمانكار, كارفرما می تواند با تامین دلیل آن را برای آینده حفظ كرده و برای مطالبه خسارت استناد كند.

ترك انفاق :
ندادن خرج و مخارج اشاص واجب النفقه در صورت داشتن استطاعت را گویند. در مورد زن اگر شوهر استطاعت نداشته باشد و زن از او تمكین كند و در عین حال شوهر نه او را طلاق دهد و نه نفقه را بپردازد جرم ترك انفاق محقق می شود.

تصرف :
عبارتست از اینكه مالی در اختیار كسی باشد و او بتواند نسبت به مال تصمیم گیری كند

توقیف اجرای حكم :
قلع موقت اجرای حكم, یا قرار به دستور مقام صلاحدید پس از شروع به اجراء

 

توقیف اجرائی :
توقیف مال مدیون یا محكوم علیه از طریق اجراء ثبت یا اجرای احكام. دادگستری این توقیف مانع از تصرف مالك در مال خود می باشد. ثالث : شخص دیگری غیر از طرفین قرارداد.

جرح :
در دو معنا بكار می رود یكی تجاوز به جسم آدمی است كه موجب خونریزی در قسمت بیرونی بدن می شود و دیگری ایراد بر عدالت دیگری نزد قاضی است مثل جرح شاهد بواسطه نداشتن شرایط شهادت.

جرم :
عملی كه قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی مقرر كرده است مثل سرقت, كلاهبرداری, تصرف عدوانی و …

جعل :
در امور كیفری عبارتست از قلب حقیقت یا بوسیله یك عمل مادی مانند الحاق كلمه ای یا دست بردن در متن یك سند اجاره یا در مضمون یك عمل حقوقی بدون اینكه همراه یك عمل مادی باشد مثل اینكه منشی دادگاه در نوشتن اظهارات متهم جعل كند. بدین نحو كه متهم اقرار به ارتكاب جرم نكرده باشد و می گوید اتهام وارده را قبول ندارم و او از قول متهم به سوء نیت می نویسد كه اتهام وارده را قبول دارم.

جلد :
تازیانه را گویند و اگر مجازات حدی كامل باشد صد تازیانه است مثل حد زنای مردی كه همسر ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا