پرسش و پاسخحقوق جزا

اگر به توهین دیگران جواب دهیم جرم حساب می شود ؟

  • بنده در شهری درحال کار هستم یکی از همسایه ها به مراجعه به درب آپارتمان وفقط زن وفرزندانم بودند با در آوردن کت وفریاد وتهدید پسرم (بدون هیچگونه موردی) به صرف بد صحبت کردن پسرم مبادرت به تهدید وآبروریزی نموده است حکم قضایی جهت جلوگیری از چنین مواردی برای این افرادچیست؟

 

توهین کردن در قانون جرم بحساب می‌آید؛ اما اگر کسی به ما توهین کند، می‌توانیم جواب توهین او را با اهانت متقابل بدهیم؟ آیا این کار، یعنی توهین در برابر توهین هم جرم است؟ آیا کسی که در برابر توهین او، به وی دشنام داده‌ایم، می‌تواند از ما شکایت کند؟ کارشناسان وکیل‌آنلاین به این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند.

پرسش مطرح شده از کارشناسان درباره توهین به افراد در پاسخ به اهانت آنها، اینگونه است:

بنده در شهری درحال کار هستم یکی از همسایه ها به مراجعه به درب آپارتمان وفقط زن وفرزندانم بودند با در آوردن کت وفریاد وتهدید پسرم (بدون هیچگونه موردی) به صرف بد صحبت کردن پسرم مبادرت به تهدید وآبروریزی نموده است حکم قضایی جهت جلوگیری از چنین مواردی برای این افرادچیست؟ضمنا ضرب وشتمی صورت نگرفته وهمسرم ناراحتی اعصاب گرفته است.

پاسخ کارشناسان :
همانطور که پیشتر بیان داشتیم توهین از جمله شایع ترین مصادیق ارتکاب جرم علیه حیثیت و حرمت افراد می باشد.

از طرف دیگر باید بیان داشت که توهین صرفاً به لفظ واقع نمی شود؛ بلکه اعمالی ممکن است صورت گیرد که مصداقی از توهین باشد.

اما در پاسخ به سوال شما باید بیان داشت چنانچه فردی به منزل شما مراجعت کرده و به خانواده شما با الفاظ یا اعمالی توهین نموده باشد، این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا علیه وی شکایت از باب توهین و تهدید مطرح نمایید.

چنانچه فرزند شما نیز توهینی به آن فرد کرده باشد، آن فرد می بایست اقدامات قانونی انجام دهد. به عبارت دیگر صرف مورد توهین واقع شدن مجوز این نخواهد بود که آن شخص هم توهین و یا تهدید نماید.

اما در مورد ناراحتی اعصاب همسرتان باید عرض نمود که مطابق قانون هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا حیثیت و سلامتی دیگران لطمه ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود خواهد بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام دختری به من قول ازدواج داده بعد چند سال رابطه عاشقانه و قبل از خواستگاری (خواستگاری تلفنی رخ داده) به من خیانت کرد و به تازگی با فرد دیگری ازدواج کرده. بنده حدود یکساله بشدت افسردم و قرص اعصاب و روان میخورم. ایا بخاطر پیامکهای عاشقانه (ماده 637 رابطه نامشروع) و همین طور اسیب عامدانه روحی به خودم می تونم ازش شکایت کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا