پرسش و پاسخدانستنی های حقوق

امکان باطل کردن معامله سال های گذشته وجود دارد ؟

  • دوم، در حین معامله می بایست شرایط اساسی و قانونی برای صحت معامله وجود داشته باشد؛ لذا چنانچه در آن زمان هریک از شرایط اساسی صحت معامله وجود نداشته باشد، معامله مورد نظر اثر قانونی نخواهد داشت؛ ولو سال های سال از وقوع ان گذشته باشد.

 

پرسش مخاطب درباره معامله‌ای که سالها پیش بدون رعایت شرایط قانونی انجام شده، این است:

زمینی را پدرمان در سال 1318 از شخصی طی وکالتنامه ای خریداری نموده ودر همان سال در اداره ثبت به ثبت رسانده است پدرمان در سال 1340این زمین را در دفترخانه به من فروخته در همان سال اینجانب زمین را مسکونی نموده ودر آن ساکن می باشم دارای هفت فرزند دختر وپسر نوه ونتیجه هستم یکی از پسرانم آزاده وجانباز می باشد شخصی ادعای اینکه وکالتنامه جعلی میکنداین شخص بعد ازفوت پدرش که 87سال سن داشته این ادعا را مطرح نموده در حالی که پدرش هیچگونه ادعائی را قبلا ننموده لازمبه ذکر میباشد شخصی که قبلا پدر ما ازاو زمین خریده عموی پدر نامبرده میباشد با تشکر.

پاسخ کارشناسان :
در پاسخ به سوال شما باید نکاتی را به اختصار بیان داشت:
اول، صرف طرح ادعا به معنای این نخواهد بود که آن ادعا صحیح می باشد؛ لذا مدعی می بایست ادعای خود را اثبات نماید.

دوم، در حین معامله می بایست شرایط اساسی و قانونی برای صحت معامله وجود داشته باشد؛ لذا چنانچه در آن زمان هریک از شرایط اساسی صحت معامله وجود نداشته باشد، معامله مورد نظر اثر قانونی نخواهد داشت؛ ولو سال های سال از وقوع ان گذشته باشد.

سوم، عدم طرح ادعای جعلی بودن اسناد توسط خود فرد، نافی حق طرح این ادعا توسط ورثه فرد نخواهد بود. لذا وراث به قائم مقامی از متوفی می توانند این ادعا را مطرح نمایند.
در ضمن با توجه به تواریخ بیان شده، اظهارنامه های ثبتی موجود در اداره ثبت خود می تواند از ادله احراز مالکیتِ مالک اصلی در این رابطه باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا